Snelle jongens van levensbelang

“As you get older your fast muscle fibers become more and more essential to your vitality.”

Ori Hofmekler

Ons spierstelsel is opgebouwd uit verschillende soorten spiervezels. Een veel gebruikte indeling is de volgende. Snelle, krachtige vezels, de fast fibers; langzame vezels met veel uithoudingsvermogen, de slow fibers; en een soort van tussenvorm, de intermediate fibers. De snelle jongens zijn dus de fast fibers. Krachtige explosieve vezels die ons in vroeger tijden snel deden laten reageren op stressvolle onverwachte situaties. Een roofdier in zicht en voor je het wist zat je boven in een boom of weggekropen in een donkere grot. Een hert kruiste je pad, met een snelle krachtige worp moest je in staat zijn dit dier te vellen met behulp van een speer of een fikse steen. Anders werd het een paar dagen op een houtje bijten.

In onze moderne maatschappij gebruiken we die fast fibers niet meer zoveel. Roofdieren zitten achter slot en grendel of zijn uitgeroeid, het hert ligt in plastic bakjes in de schappen van de supermarkt. Ori Hofmekler stelt dat regelmatig gebruik van je fast fibers een boost geeft in vitaliteit. De meeste sportvormen zijn tegenwoordig toegespitst op het (overmatig gebruik) van de slow fibers. Natuurlijk geven jogging, steps, spinning en andere aerobe sportactiviteiten gezondheidsbevorderende effecten maar laten we de snelle jongens niet vergeten. Dit geldt ook voor de vrouwen.

Doe tweemaal per week een korte intensieve training waarin je op een verantwoorde manier ‘tot het gaatje gaat’. Laat je daarbij wel begeleiden door een trainer of Vitaalcoach die verstand van zaken heeft. Je zult snel merken hoeveel fitter je wordt. Rare jongens die snelle jongens.

Tags:, , , ,

Het is niet meer mogelijk om te reageren.